استودیوی بازی سازی بانجی ؛ ستارهای که برای سونی ندرخشید
استودیوی بازی سازی بانجی یکی از قدیمیترین استودیوهای بازیسازی در دنیا به شمار میرود که به واسطه ساخت سری بازی های هیلو بسیار مشهور شد. استودیویی که همین چند وقت پیش توسط سونی خریداری شد و حالا با تعدیل نیرو مواجه شد. این اتفاق باعث شد تا کمی شما را با این استودیوی بازی سازی و سرگذشت آن آشنا کنیم. استودیویی که در حال حاضر تحت تاثیر سیاسیت های تغییر یافته و شاید اشتباه سونی قرار گرفته است.
تاریخ استودیوی بازی سازی Bungie
تاریخچه استودیوی بانجی
استودیوی بازی سازی Bungie در سال ۱۹۹۱ در شهری ایالت ایلینویز توسط Alex Seropian و Jason Jones تاسیس شد. این استودیوی بازی سازی در ابتدا روی ساخت بازی برای کامپیوترهای مکینتاش فعالیت میکرد و از اولین بازی های آن هم میتوانیم به Marathon و Myth اشاره کنیم. این استودیوی بعدا بازی شوتری هم به اسم Oni ساخت که در سال ۲۰۲۱ توسط Take-Two Interactive منتشر شد. در آن زمان Take-Two Interactive نزدیک به ۱۹ درصد این استودیوی بازی سازی را در در اختیار داشت.
همکاری با مایکروسافت
اما در سال ۲۰۰۰ مایکروسافت با پروژه Halo Combat Evolved به سراغ بانجی رفت و این استودیوی بازی سازی را خرید.. بازی Halo Combat Evolved بازی زمان عرضه کنسول ایکس باکس بود که با میلیون ها نسخه فروش مواجه شد. البته در سال ۲۰۰۷ بانجی اعلام کرد که از مایکروسافت جدا شده و به صورت مستقل فعالیت میکند. این حال همچنان روی سری Halo کار خواهد کرد.
همکاری با اکتیویژن
استودیوی بانجی در سال ۲۰۱۰ قراردادی ۱۰ سالی با اکتیويژن امضا کرد که به واسطه آن بازی Destiny را در سال ۲۰۱۴ راهی بازار کرد. همچنین بازی Destiny 2 هم در سال ۲۰۱۷ راهی بازار شد.
در سال ۲۰۱۹ همکاری بانجی با اکتیویژن هم به پایان رسید و مالکیت کلی سری Destiny را به دست آورد.
بیشتر بخوانید: بهترین بازی های سامورایی 2024
همکاری با سونی
پس از تمام این اتفاقات سونی در سال ۲۰۲۲ استودیوی بازی سازی بانجی را خرید. اما چرا این اتفاق رخ داد؟ سونی در سال ۲۰۲۲ بانجی با با مبلغ ۳.۶ میلیارد دلار خریداری کرد.
سیاستهای سونی در آن زمان این بود که بیشتر بازی های لایو سرویس تولید کند. بانجی هم تجربه خوبی در ساخت بازی های لایو سرویس داشت و سونی با خرید این استودیو سعی داشت از دانش آنها در حوزه بازیهای لایو سرویس استفاده کند. سونی در آن زمان اعلام کرده بود که قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۶ نزدیک به ده بازی لایو سرویس راهی بازار کند. استودیوی بانجی هم یکی از بهترین گزینه ها برای پیشبرد این سناریو بود.
البته در آن سال مایکروسافت استودیوهای بازی سازی مخلتفی را خریداری کرده بود. مایکروسافت بتسدا را خرید و حتی بعدا اعلام کرد که اکتیویژن را هم میخرد. این خرید های بزرگ فشارهای زیاد به سونی وارد کرد تا آنها هم استودیوی را بخرند. سیاستهای آن زمان سونی باعث شد که بانجی خریداری شود.
تعدیل نیرو
اما در مهر ماه سال ۲۰۲۳ سونی ۱۰۰ نفر از ۱۲۰۰ نفر کارمند بانجی اخراج کرد. سونی برای مدیریت هزینه های خودش دست به تغییر ساختار زد و این تغییر ساختار به بانجی هم رسید. البته درآمد بازی Destiny 2 هم در مقایسه با سال قبل خودش ۴۵ درصد کاهش پیدا کرده بود. این در حالی بود که بانجی روی اکسپنش بزرگ بازی Destiny 2 به نام The Final Shape کار میکرد.
تعدیل نیروی بانجی باعث شد که تاریخ عرضه The Final Shape از بهمن ماه ۱۴۰۲ به خرداد ماه ۱۴۰۳ موکول شود. همچنین بازی بعدی بانجی با نام Marathon هم در سال ۲۰۲۵ راهی بازار میشود.
اما تعدیل نیرو در بانجی باز هم ادامه داشت. در مرداد ماه ۱۴۰۳ نزدیک به ۲۲۰ نفر از کارمندهای این شرکت تعدیل شدند. تعداد کل کارمندان این استودیو در این تاریخ ۸۵۰ نفر بود. سونی اعلام کرد که این تغییرات باعث میشود که دید واقعیتری نسبت به آینده و هدف گذاری ها و از همه مهمتر شرایط مالی داشته باشد.
پیتر پارسونز مدیر استودیوی بانجی اعلام کرد که این تغییرات به واسطه افزایش هزینه های ساخت بازی و شرایط اقتصادی رخ داد. همچنین در کنار تعدیل ۲۲۰ نفر از کارمندان بانجی مشخص شد که نزدیک به ۱۵۵ نفر دیگر هم به دیگر استودیوهای سونی و پلی استیشن منتقل میوشند.
تمرکز حال حاضر بانجی روی بازی های Destiny و Marathon است و گفته شده که یک IP معرفی نشده هم در دست ساخت دارد.
چنین اتفاقاتی نشان میدهند که بانجی آن ستاره درخشان دوران قدیم نیست و آن انتظاراتی که سونی داشت را برآورده نکرد. البته که تغییر سیاستهای سونی که به یکباره روند ساخت بازی های لایو سرویس را متوقف کرد هم در عملکرد بانجی تاثیر زیادی گذاشت.
موضوع جالب اینجاست که قبل از اینکه سونی بانجی را خریداری کند، مایکروسافت هم قصد داشت دورباره بانجی با بخرد، اما از انجام این کار منصرف شد. در دادگاه مایکروسافت با FTC برسرخرید اکتیویژن مدارکی رو شد که نشان میداد مایکروسافت در آن زمان به خرید استودیوها و شرکتهایی مانند بانجی و سگا فکر میکند. سگا میتوانست در موفقیت مایکروسافت در آسیا نقش مهمی داشته باشد و البته بازی های سگا روی سرویس گیم پس هم ارزشمند بودند و ارزش این سرویس را بیشتر میکردند.
در مدارک منتشر شده نشان میدهد که مایکروسافت قصد داشت بانجی را هم خریداری کند تا بتواند مالک بازی Destiny شود. البته در سال ۲۰۱۸ شرکت چینی NetEase نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار وی بانجی سرمایه گذاری کرده بود و این ریسک بزرگی برای مایکروسافت به شمار میرفت. البته که بازی Destiny از جمله بازیهای بود که روی گیم پس بیشتر تعداد ساعت بازی را به خودش اختصاص داده بود.