۱۰ حقیقت جذاب از سری رزیدنت اویل که نمیدانستید

سری بازیهای Resident Evil مترادف با ژانر وحشت بقا هستند؛ مجموعهای که با تنشهای نفسگیر، هیولاهای ترسناک و داستانهایی پیچیده، جایگاه ویژهای در دنیای بازیهای ویدیویی بهدست آورده. در بیش از ۲۵ سال گذشته، Resident Evil به یک فرنچایز عظیم تبدیل شده که شامل فیلمها، اسپینآفها و بازسازیهای مختلف میشود. چه از طرفداران قدیمی باشید و چه تازه پا به شهر راكون سیتی گذاشتهاید، در ادامه با ۱۰ حقیقت جذاب از سری رزیدنت اویل آشنا میشوید که درک و علاقهتان به این مجموعه را چند برابر خواهد کرد!
۱۰ حقیقت جذاب از سری رزیدنت اویل
الهامگرفته از یک بازی کلاسیک ترسناک

سری Resident Evil بهشدت از بازی ترسناک Sweet Home محصول سال ۱۹۸۹ الهام گرفته است؛ عنوانی که خودش بر اساس یک فیلم ژاپنی با همین نام ساخته شده بود.
در Sweet Home گروهی از شخصیتها وارد یک عمارت تسخیرشده میشوند و باید با مدیریت منابع، حل معماها و زنده ماندن در محیطی وحشتزده دستوپنجه نرم کنند. آشنا نیست؟
Resident Evil با بازسازی این ایدهها و تلفیقشان با اتمسفر منحصربهفرد خودش، ژانر «وحشت بقا» را همانطور که امروز میشناسیم خلق کرد.
در واقع، بدون Sweet Home، شاید هرگز «عمارت اسپنسر» به شکلی که میشناسیم ساخته نمیشد!
رزیدنت اویل رکوییم ؛ رزیدنت اویل ۹
نام اصلی بازی در واقع «Biohazard» بود!

در حالی که این مجموعه در سراسر جهان با نام رزیدنت اویل Resident Evil شناخته میشود، در ژاپن نام اصلی آن Biohazard است.
اما چرا این نام در خارج از ژاپن استفاده نشد؟
زمانی که کپکام آمریکا قصد داشت بازی را در بازار غرب عرضه کند، متوجه شد که نام Biohazard از قبل برای یک بازی تحت DOS و همچنین یک گروه موسیقی هویمتال ثبت شده است. بنابراین، برای جلوگیری از مشکلات حقوقی، مجبور شدند نامی جدید انتخاب کنند.
در نهایت، طی یک مسابقه داخلی بین کارکنان کپکام نام Resident Evil برگزیده شد؛ انتخابی هوشمندانه که فضای رازآلود عمارت بازی اول را بهخوبی منعکس میکرد.
پایانهای متنوع در نسخه اول Resident Evil

بازی نخست رزیدنت اویل که در سال ۱۹۹۶ منتشر شد، دارای چهار پایان متفاوت بود؛ بسته به اینکه با کدام شخصیت (جیل ولنتاین یا کریس ردفیلد) بازی میکردید و موفق به نجات کدام یک از همراهان میشدید.
این ویژگی در آن زمان پیشرو و نوآورانه محسوب میشد؛ زیرا برای نخستینبار به بازیکن اجازه میداد داستان را با تصمیمات خود شکل دهد و همین موضوع انگیزهای قوی برای تجربه مجدد بازی ایجاد میکرد.
در برخی پایانها، شخصیت اصلی همراه با همتیمیاش (مثل جیل با بری برتن یا کریس با ربکا چمبرز) از عمارت فرار میکرد. اما در پایانهای دیگر، سرنوشت همراهان در ابهام باقی میماند.
این ساختار متغیر، لایهای عمیقتر به روایت داستانی بازی اضافه کرده بود و مسیرهایی فراتر از یک خط داستانی ساده را پیش روی بازیکن میگذاشت.
شخصیت های قهوه خور در بازی های ویدیویی
سکانس ابتدایی جنجالی، در آستانه سانسور کامل
نسخه اصلی بازی Resident Evil با یک کاتسین لایواکشن آغاز میشد که اعضای تیم S.T.A.R.S. را معرفی میکرد.
این سکانس در زمان خود بسیار جنجالی و بحثبرانگیز بود؛ بهویژه بهدلیل صحنههایی که حمله سگهای زامبی به جوزف فراست را با جزئیات نشان میداد.
برای کاهش شدت خشونت این ویدیو بهصورت سیاه و سفید فیلمبرداری شد. با این حال، نسخه آمریکای شمالی بازی بهشدت سانسور شده بود و بخشهایی از این صحنهها حذف یا تغییر یافته بودند.
اما نسخه بدون سانسور این سکانس در بسیاری از نسخههای بینالمللی و بازنشرهای بعدی بازی قابل مشاهده است. یادگاری از دورانی که استانداردهای خشونت در بازیهای ویدیویی هنوز در حال شکلگیری بود.
لیان اس. کندی اصلا قرار نبود در Resident Evil 2 باشد!

لیان اس. کندی، پلیس تازهکار و شخصیت نمادین نسخه دوم Resident Evil در ابتدا اصلا قرار نبود بخشی از این بازی باشد.
در طرحهای اولیه Resident Evil 2، شخصیت اصلی دختری به نام Elza Walker بود؛ یک موتورسوار حرفهای که بهطور تصادفی وارد بحران زامبیها میشد. اما پس از بازطراحی کامل پروژه توسط تیم توسعه، شخصیت Elza کنار گذاشته شد و بهجای او، لیان خلق شد. کسی که بعدها به یکی از محبوبترین چهرههای کل مجموعه تبدیل شد.
نکته جالب اینجاست که در بازسازی Resident Evil 2، کپکام بخشی از طراحی و هویت Elza Walker را فراموش نکرد.
او از طریق لباسهای جایگزین کلر ردفیلد دوباره به بازی بازگشت و بهنوعی ادای دینی به نسخه لغو شدهی بازی بود.
تایرانت T-002 از روی یک شخصیت سینمایی الهام گرفته شده بود

تایرانت T-002، دشمن مرگبار و فراموشنشدنی نسخه اول Resident Evil، الهامگرفته از شخصیتی آشنا در دنیای سینماست. T-800 از فیلم ترمیناتور.
هر دوی این شخصیتها بهعنوان ماشینهای کشتار توقفناپذیر طراحی شدهاند؛ موجوداتی که هدفشان نابودی کامل هر چیزی در مسیرشان است.
تایرانت با جثه غولپیکر و چنگالهای جهشیافتهاش به یکی از نمادهای اصلی دنیای Resident Evil تبدیل شد. کابوسی تمامعیار برای بازیکنان در سراسر جهان.
الهام از ترمیناتور نهتنها در ظاهر بلکه در حس تهدید دائمی این دشمن نیز بهخوبی قابللمس است؛ موجودی که همیشه در تعقیب شماست، بیوقفه، بیرحم، و بیاحساس.
فیلمنامه Resident Evil 4 دو برابر طولانیتر بود!

Resident Evil 4 که از آن بهعنوان یکی از درخشانترین عناوین این مجموعه یاد میشود، در ابتدا قرار بود داستانی بسیار طولانیتر و پیچیدهتر داشته باشد.
به گفته شینجی میکامی، خالق سری، فیلمنامه اولیه شامل عناصر ماورایی و فراطبیعی بود؛ مثلا قرار بود لیان توسط ارواح تسخیرشده تعقیب شود!
با این حال، در جریان توسعه، این مسیر کاملا کنار گذاشته شد و تمرکز داستان بهسمت وحشت زیستی و اکشن مهیج سوق پیدا کرد. نتیجهاش نسخهای شد که لیان در آن با روستاییان جهشیافته و آلوده به ویروس Las Plagas روبهرو میشود.
برخی از ایدههای اولیه مانند نبرد با دشمنان عجیبالخلقه و باسفایتهای غیرعادی بهطور غیرمستقیم در نسخه نهایی باقی ماندند. اما خط داستانی ماورایی کاملا حذف شد تا روایتی منسجمتر، ملموستر و بیولوژیکمحور جایگزین آن شود.
عمارت اسپنسر از روی یک ساختمان واقعی طراحی شده بود!

عمارت ترسناک اسپنسر در نسخه اول Resident Evil صرفا حاصل تخیل سازندگان نبود؛ بلکه طراحی آن بهطور مستقیم از یک ساختمان واقعی الهام گرفته شده است.
طراحان بازی برای ساخت این عمارت از هتل Oakley Court در منطقه بارکشایر انگلستان الهام گرفتهاند؛ بنایی تاریخی که پیشتر بهعنوان لوکیشن فیلمهایی همچون The Rocky Horror Picture Show و نسخههایی از Dracula استفاده شده بود.
فضای تو در تو، اتاقهای پر از تله و جو وهمآلود عمارت اسپنسر، نقشی کلیدی در تعریف حالوهوای ترسناک Resident Evil داشت و باعث شد این عمارت به یکی از نمادهای ماندگار در دنیای بازیهای ویدیویی تبدیل شود.
هویت واقعی آدا وانگ هنوز در هالهای از ابهام است

آیدا وانگ، جاسوس مرموزی که نخستینبار در بازی Resident Evil 2 ظاهر شد، همچنان یکی از رمزآلودترین شخصیتهای این مجموعه بهشمار میرود.
با وجود حضور مکرر او در قسمتهای مختلف فرنچایز، اطلاعات دقیقی درباره گذشته، هویت واقعی یا انگیزههایش وجود ندارد.
او بارها تغییر موضع و وفاداری داده و حتی در نسخههایی مثل Resident Evil 6 هم مشخص نیست دقیقا به چه کسی خدمت میکند. Umbrella؟ رقبایش؟ یا فقط خودش؟
همین رازآلود بودن باعث شده هواداران نظریههای زیادی درباره نام واقعی یا نقش پنهان او مطرح کنند.
در نهایت، آنچه مسلم است اینکه آیدا وانگ با همین ابهام و جذابیت سردش، یکی از ماندگارترین چهرهها در افسانه Resident Evil باقی مانده است.
سری Resident Evil پیشگام ژانر وحشت بقا بود

اگرچه Resident Evil اولین بازی نبود که عناصر ترسناک را وارد دنیای بازیها کرد، اما بهطور گستردهای بهعنوان پیشگام ژانر «وحشت بقا» شناخته میشود.
این بازی با معرفی منابع محدود، مدیریت استراتژیک آیتمها و کاوش در محیطهای تنگ و فشارآور، چالشی جدید و نفسگیر برای بازیکنان خلق کرد.
شرکت کپکام این ژانر را بهطور رسمی در متریال تبلیغاتی Resident Evil تعریف کرد و از آن زمان، وحشت بقا به یکی از پایههای اصلی صنعت بازی تبدیل شد.
موفقیت Resident Evil الهامبخش شمار زیادی از عناوین برجسته دیگر همچون Silent Hill، Dead Space و The Evil Within شد و جایگاه خود را بهعنوان یکی از ستونهای اصلی بازیهای ترسناک تثبیت کرد.
میراث ماندگار Resident Evil
سری Resident Evil همچنان با ترکیبی از وحشت، اکشن و شخصیتهای بهیادماندنی، دل میلیونها بازیکن را تسخیر میکند.
از ریشههایش بهعنوان بازیای در سبک فرار از عمارت ترسناک تا تکامل به یک فرنچایز پرهیجان و پرطرفدار، Resident Evil بارها و بارها ژانر وحشت را بازتعریف کرده است.
چه از طرفداران قدیمی باشید و چه تازه به این دنیا پا گذاشته باشید، این ۱۰ حقیقت جذاب از سری رزیدنت اویل گواهی بر پیشرفت چشمگیر مجموعه و دلایل ماندگاری آن در تاریخ بازیهای ویدیویی است.
شما کدام حقیقت یا لحظهی Resident Evil را بیشتر دوست دارید؟ در کامنتها با ما به اشتراک بگذارید!



