مقاله‌های سینمایی و سریالی

بهترین فیلم های ریدلی اسکات

می‌خواهیم بهترین فیلم های ریدلی اسکات را به شما معرفی کنیم. شاید خیلی از این فیلم‌ها را قبلا دیده باشید، اما توجه نکرده باشید که این فیلم‌ها توجه چه کسی ساخته شده‌اند. پس با جوی استیک همراه باشید با با بهترین فیلم‌ های ریدلی اسکات آشنا شوید.

بهترین فیلم های ریدلی اسکات

به‌عنوان یکی از موفق‌ترین کارگردان‌های تاریخ سینما، سر ریدلی اسکات از زمان اکران اولین فیلم بلند خود The Duelists در سال ۱۹۷۷، اثری ماندگار بر هنر فیلم‌سازی به جا گذاشته است. اسکات در اواخر دهه ۱۹۵۰ و اوایل دهه ۱۹۶۰ در کالج سلطنتی هنر لندن تحصیل کرد و در زمینه طراحی گرافیک و ساخت فیلم‌های کوتاه تخصص یافت. پس از فارغ‌التحصیلی، شغلی در BBC پیدا کرد و به‌تدریج به کارگردانی تبلیغات تلویزیونی دست یافت. او که در میان محافل سینمایی به‌عنوان یک استاد ماهر با نگاه نقاشانه شناخته می‌شود، تقریباً در تمام ژانرها (به جز کمدی) کار کرده و فیلم‌هایی پخته برای بزرگسالان با تصاویر فراموش‌نشدنی ساخته است.

در آستانه اکران گلادیاتور ۲ که مدت‌ها در دست ساخت بوده است (این آخر هفته در سینماها)، نگاهی می‌اندازیم به ۱۵ فیلمی که بالاترین امتیاز را در کارنامه اسکات دارند و بر اساس Metascore رتبه‌بندی شده‌اند (با مقیاس ۰ تا ۱۰۰ که امتیازات بالاتر نشان‌دهنده نظرات مثبت‌تر منتقدان حرفه‌ای است). اگرچه کارنامه پربار اسکات به این معناست که همه فیلم‌های او موفقیت‌آمیز نیستند، اما حتی کم‌امتیازترین فیلم او، Legend، نیز یک اثر جذاب است که تام کروز و چهره به‌یادماندنی شخصیت تیم کری در نقش تاریکی در آن حضور دارند

ما قصد داریم ۱۵ تا از بهترین فیلم های ریدلی اسکات

Kingdom of Heaven (2005)

بهترین فیلم های ریدلی اسکات

فیلم‌های تاریخی در کارنامه ریدلی اسکات جایگاه ویژه‌ای دارند، و این برداشت او از جنگ‌های صلیبی، با حضور اورلاندو بلوم در نقش بالین ایبلین ساخته شد؛ شخصیتی که از اورشلیم در برابر سلسله ایوبیان دفاع می‌کند. اورلاندو بلوم، که تازه از موفقیت خود در نقش لگولاس در سه‌گانه ارباب حلقه‌ها اثر پیتر جکسون بیرون آمده بود، در این فیلم نقش اصلی را بر عهده داشت.

فیلم قلمرو بهشت (Heaven) همچنین بازیگرانی چون اوا گرین، جرمی آیرونز، دیوید تیولیس، برندن گلیسون، لیام نیسون و ادوارد نورتون (که در ابتدا نامش در عنوان‌بندی ذکر نشده بود) را به نمایش گذاشت. نورتون نقش پادشاه بالدوین را به‌طور کامل پشت ماسک ایفا می‌کند.

این فیلم که با بودجه‌ای ۱۳۰ میلیون دلاری ساخته شده بود، از نظر تجاری یک شکست به شمار می‌رفت، زیرا نتوانست درآمد خود را دو برابر کند. هرچند نقدهای متوسط و نه چندان برجسته‌ای دریافت کرد. اسکات که از نسخه کوتاه‌شده ۱۴۴ دقیقه‌ای فیلم در سینماها رضایت نداشت، نسخه‌ای ۱۹۴ دقیقه‌ای برای انتشار خانگی تهیه کرد که با بازخورد مثبت‌تری روبه‌رو شد.

Gladiator II (2024)

بهترین فیلم های ریدلی اسکات

گلادیاتور ۲ دنباله‌ای است که مدت‌ها شایعاتی پیرامون آن وجود داشت و پس از موفقیت بزرگ گلادیاتور در سال ۲۰۰۰ که برنده جایزه بهترین فیلم از آکادمی اسکار شد، به‌طور رسمی تولید شد. این دنباله، که دو دهه پس از نسخه اول اتفاق می‌افتد، داستان گلادیاتور جدید لوشیوس (با بازی پل مسکال) را روایت می‌کند که پس از حمله سربازان رومی به خانواده‌اش تحت رهبری مارکوس آکاسیوس (با بازی پدرو پاسکال)، به یک گلادیاتور تبدیل می‌شود و وارد میدان جنگ می‌شود. در این مسیر، لوشیوس توسط مارکریس (با بازی دنزل واشنگتن) که خود یک برده سابق است و قصد دارد امپراتورها گتا (با بازی جوزف کویین) و کاراکالا (با بازی فرد هچینگر) را سرنگون کند، تحت آموزش قرار می‌گیرد.

از بازیگران اصلی فیلم اول، کانی نیلسن در نقش لوچیلا و دریک جاکوبی در نقش گراچوس باز می‌گردند و به گلادیاتور جوان مشاوره می‌دهند.

نقدها عموماً مثبت بوده‌اند، به‌ویژه بازی برجسته واشنگتن که به‌عنوان یک دزدنده صحنه تحسین شده است. اما بیشتر منتقدان بر این باورند که این فیلم همچنان در سایه نسخه اول با احساسات عمیق‌تر و بهتر قرار دارد.

نقد گلادیاتور ۲

Napoleon (2023)

بهترین فیلم های ریدلی اسکات

ریدلی اسکات بار دیگر با خواکین فینیکس، ستاره فیلم گلادیاتور، در فیلم حماسی خود درباره امپراتور افسانه‌ای فرانسه، ناپلئون بناپارت، همکاری کرد. این فیلم که توسط سونی توزیع و به‌وسیله Apple Studios ساخته شده، بر تسلط نظامی ناپلئون تمرکز دارد و پنج نبرد پیچیده و بزرگ را به تصویر می‌کشد. همچنین، رابطه وسواسی او با همسرش ژوزفین (با بازی وانسا کربی) را روایت می‌کند. این نقش قبلاً قرار بود توسط جودی کامر، ستاره فیلم آخرین دوئل، ایفا شود، اما به دلیل مشکلات مربوط به زمان‌بندی، از پروژه کنار کشید.

نقدها عموماً مثبت بوده‌اند، اما بسیاری از منتقدان معتقدند که ناپلئون در نهایت در میان دو دنیای نبردهای پرشکوه و سیاست‌های شخصی گرفتار شده و هیچ‌کدام از این دو جنبه، شور و اشتیاق کافی را ندارد. این مشکل احتمالاً با این واقعیت تشدید شد که اسکات به‌طور مکرر در زمان تبلیغ فیلم، از نسخه بلندتری از فیلم (Director’s Cut) صحبت کرده بود. این نسخه که ۴۸ دقیقه اضافی داشت، نه ماه پس از اکران سینمایی بر روی Apple TV+ منتشر شد.

Prometheus (2012)

ریدلی اسکات با فیلم پیش‌درآمد پرومته‌ئوس در سال ۲۰۱۲ به دنیای آلیین که خود در خلق آن نقش داشته، بازگشت. این فیلم قصد داشت منبع موجودات بیگانه را برای تماشاگران آشکار کند. پرومته‌ئوس داستان گروهی از دانشمندان (نومی راپاس، شارلیز ترون، ادریس البا) را روایت می‌کند که به جستجوی منبع زندگی انسانی می‌روند. فیلم به شکلی نسبتاً عجیب، به موجودات انسان‌نما و قدرتمند مهندسان (آیا این برداشت اسکات از میدی‌کلوریان‌ها است؟) و ارتباط آن‌ها با خلق زینومورف‌ها (موجودات بیگانه‌ای که همه از آن‌ها می‌ترسیم) می‌پردازد.

منتقدان از ظاهر و حس فیلم تعریف کردند، اما داستان و شخصیت‌ها، به جز معرفی اندروید دیوید (که به طرز شگفت‌انگیزی توسط مایکل فاسبندر بازی شده است)، نتواستند آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهند.

Alien: Covenant (2017)

ریدلی اسکات با دنباله‌ای به دنیای آلیین بازگشت که به نظر می‌رسید برای اصلاح انتقادات نسبت به فیلم پرومته‌ئوس، که پنج سال قبل به‌طور زیاد بر اسطوره‌سازی تمرکز کرده بود، ساخته شده است. در این فیلم، گروهی از خدمه کَووِنانت (با بازی بیلی کریدپ، کاترین واترسون و دنی مک‌براید) با اندروید دیوید روبه‌رو می‌شوند؛ بازمانده تنها از ماموریت شکست‌خورده پرومته‌ئوس، و همتای اندروید او والتر (هر دو نقش توسط مایکل فاسبندر ایفا می‌شود). آن‌ها در نهایت با موجودی بیگانه مواجه می‌شوند که شروع به از بین بردن خدمه کشتی می‌کند.

منتقدان از بازگشت اسکات به سبک ترسناک و فضایی ساده‌تر و کلاسیک‌تر تقدیر کردند، اما فیلم به‌طور متناوبی به دلیل ماهیت دوگانه‌اش مورد انتقاد و تمجید قرار گرفت، زمانی که به تم‌های معرفی‌شده در پرومته‌ئوس بازمی‌گردد و مهندسان دوباره در داستان حضور پیدا می‌کنند و [هشدار اسپویلر] گای پیرس، به‌طور غیررسمی در نقش پیتر ویلان (بنیان‌گذار شرکت ویلان کورپ، شرکتی که در نهایت به ویلان-یوتانی شرور تبدیل می‌شود) ظاهر می‌شود. اسکات، که همیشه علاقه‌مند به علم‌داستانی بوده است، پس از کَووِنانت، کارگردانی دو قسمت از سریال کوتاه‌مدت Raised by Wolves را بر عهده گرفت و همچنین در تولید Alien: Romulus که امسال منتشر شد، مشارکت داشت.

بهترین فیلم های تام هنکس

The Last Duel (2021)

فیلم آخرین دوئل که در دوران پاندمی منتشر شد، کمی در سایه قرار گرفت، اما این موضوع مانع از ستایش منتقدان از درام تاریخی اسکات نشد که در فرانسه قرون وسطی اتفاق می‌افتد. در این فیلم، مATT DAMON در نقش ژان دو کاروج، یک شوالیه است که پس از این‌که دوستش، ژاک لو گری (با بازی آدام درایور)، متهم به تجاوز به همسرش مارگریت (با بازی جودی کامر) می‌شود، او را به دوئل دعوت می‌کند.

فیلم توسط نویسندگان برنده جایزه اسکار مATT DAMON و بن افلک (که در نقش اشراف‌زاده‌ای فرانسوی به نام کنت پیر دالنسون به‌طور به یاد ماندنی ایفای نقش می‌کند) همراه با نیکول هولفسنتر (نویسنده فیلم Friends with Money) نوشته شده است. این درام قرن ۱۴ به‌خاطر اجراهای بازیگران و روایت‌ روایی شبیه به راشومون که وقایع داستان را از سه دیدگاه مختلف به تصویر می‌کشد، مورد تحسین قرار گرفت.

Gladiator (2000)

فیلم گلادیاتور اصلی، مخاطبان را با شخصیت ماکسیموس (با بازی راسل کرو) آشنا کرد؛ یک ژنرال رومی که پس از اینکه امپراتور کومودوس (با بازی خواکین فینیکس) خانواده‌اش را به قتل می‌رساند و به‌طور شیطانی قدرت را در روم به دست می‌آورد، به دنبال انتقام است. ماکسیموس در نهایت به بردگی فروخته می‌شود و برای تبدیل شدن به یک گلادیاتور آموزش می‌بیند.

به‌طور نسبتا شگفت‌انگیزی، این فیلم که همچنین بازی‌های برجسته‌ای از ریچارد هریس، کانی نیلسن، دیجمن هونسو و اولیور رید (در آخرین حضور سینمایی خود) دارد، نقدهای نسبتاً مثبتی از منتقدان دریافت کرد، به‌طوری که اکثر آن‌ها از بازی راسل کرو تحسین کردند و بسیاری از داستان ساده‌انگارانه و استفاده زودهنگام از CGI انتقاد کردند. با این حال، گلادیاتور به دومین فیلم پرفروش جهانی در سال ۲۰۰۰ (پس از مأموریت: غیرممکن ۲) تبدیل شد و توانست جوایز زیادی از جمله بهترین فیلم و بهترین بازیگر در جوایز اسکار را به‌دست آورد. این فیلم تبدیل به یکی از نمادین‌ترین آثار سینمایی قرن بیست‌ویکم شد.

The Duellists (1977)

فیلم دوئلیست‌ها (The Duellists)، اولین فیلم بلند ریدلی اسکات، آغازگر علاقه این کارگردان به درام‌های تاریخی با لباس‌های دوره‌ای (مانند 1492: Conquest of Paradise، Exodus: Gods and Kings، گلادیاتور و غیره) و تصاویری چشمگیر بود. این فیلم در دوران جنگ‌های ناپلئونی در اوایل قرن نوزدهم اتفاق می‌افتد و داستان دو افسر رقیب فرانسوی (گابریل فِراود با بازی هاروی کایتل و آرماند دابرت با بازی کیث کارادین) را روایت می‌کند که در طول چند سال با یکدیگر در یک سری دوئل با شمشیر و تپانچه مواجه می‌شوند.

منتقدان از سبک بصری باشکوه فیلم که از بارری لیندون اثر استنلی کوبریک الهام گرفته بود، شگفت‌زده شدند. تم‌های فیلم، از جمله وسواس و خشونت، تحسین شد، و همچنین بازی‌های درخشان دو بازیگر اصلی و بازیگران پشتیبان، که شامل آلبرت فینی، تام کانتی، کریستینا رینز و دایانا کوئیک می‌شدند، مورد ستایش قرار گرفت.

فیلم Avengers: Doomsday

All the Money in the World (2017)

ریدلی اسکات با تولید آثار زیاد، باعث شده که برخی از فیلم‌هایش در کارنامه‌اش گم شوند. یکی از این آثار نسبتاً اخیر، فیلم سرقت پول (Money) است که داستان واقعی معروف ربودن جی. پال گتی سوم را روایت می‌کند، و با اینکه نقدهای نسبتا مثبتی دریافت کرد، هنوز به‌طور کامل شناخته نشده است. در این فیلم، میشل ویلیامز در نقش گِیل هریس (مادر گتی سوم)، کریستوفر پلامر (که پس از مطرح شدن اتهامات سوءرفتار جنسی علیه کوین اسپاسی جایگزین او شد) در نقش جی. پال گتی پدر، سرمایه‌دار مشهور، و مارک والبرگ در نقش جیمز فلیچر چیس، یک مامور سابق CIA و اعتماد گتی، که مسئول تحقیق درباره ناپدید شدن گتی جوان و بازگرداندن او به خانه است، بازی می‌کنند.


Black Hawk Down (2001)

ریدلی اسکات پس از اولین تلاش خود در زمینه داستان‌های نظامی معاصر با فیلم جی. آی. جین در سال ۱۹۹۷، دوباره به این موضوع بازگشت و فیلمی را بر اساس کتاب غیر داستانی مارک بادن به نام “بلک هاوک دان” (Black Hawk Down: A Story of Modern War) ساخت. این فیلم داستان گروهی از سربازان نیروهای ویژه ایالات متحده را روایت می‌کند که در حین تلاش برای کمک به سومالیایی‌های تحت ظلم، مورد حمله قرار می‌گیرند. این تولید پرزرق و برق توسط جری بروکهایمر با بازیگران متعدد و برجسته‌ای همچون ایوان مک‌گرگور، جاش هارتنت، تام سایزمور، اریک بانا و بسیاری دیگر همراه بود.

فیلم به‌خاطر نمایش واقع‌گرایانه جنگ، تنش‌های انسانی و پیچیدگی‌های اخلاقی آن، تحسین شد و به یک موفقیت تجاری و هنری تبدیل شد.

بهترین فیلم های ترسناک تاریخ از دید متاکرتیک (Metacritic)

American Gangster (2007)

شش سال پس از گلادیاتور، ریدلی اسکات بالاخره با راسل کرو در چهار فیلم متوالی دوباره همکاری کرد که شامل یک سال خوب (A Good Year)، بدن دروغ‌ها (Body of Lies)، رابین هود (Robin Hood) و گنگستر آمریکایی (American Gangster)، یک درام جنایی مورد تحسین منتقدان بود. این فیلم به ریدلی اجازه داد تا با دنزل واشنگتن، همکار همیشگی برادرش تونی اسکات (فیلم‌هایی مانند Crimson Tide و Man on Fire) همکاری کند. واشنگتن در نقش گنگستر واقعی فرانک لوکاس بازی می‌کند که توسط کارآگاه ریچی رابرتس (با بازی راسل کرو) تعقیب می‌شود.

فیلم که در اواخر دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰ اتفاق می‌افتد، به خاطر داستان کلاسیک «خوب‌ها مقابل بدها» و همچنین بازی‌های قدرتمند واشنگتن و کرو تحسین شد. این فیلم همراه با آلبومی از جی-زی به نام American Gangster منتشر شد که بعدها بیش از یک میلیون نسخه فروش داشت.

The Martian (2015)

اداپتیشن ریدلی اسکات از رمان اندی ویر با همان نام، مریخی (The Martian)، مATT DAMON را در نقش فضانورد و گیاه‌شناس دکتر مارک واتنی به تصویر می‌کشد که پس از ناکام ماندن یک ماموریت، در سیاره مریخ تنها می‌ماند. بخش عمده‌ای از فیلم به تلاش‌های واتنی، ناسا و همراهانش اختصاص دارد که هر کاری که می‌توانند انجام می‌دهند تا او را به خانه برگردانند.

این فیلم ماجراجویانه که تحسین‌برانگیز بود، هم از سوی منتقدان و هم تماشاگران استقبال زیادی شد، و مATT DAMON به‌خاطر توانایی‌اش در نگه‌داشتن توجه تماشاگران در طول فیلم، به‌ویژه در صحنه‌هایی که تنها بازی می‌کند، ستایش شد. حامیان واتنی در زمین و فضا را بازیگران برجسته‌ای چون جسیکا چستین، کریستین ویگ، دونالد گلاور، جف دنیلز، شان بین، چیوتل اجیوفور و بسیاری دیگر به تصویر می‌کشند. این فیلم با فروش جهانی ۶۳۰ میلیون دلار به بزرگترین موفقیت تجاری در کارنامه اسکات تبدیل شد، هرچند اگر برای تورم تعدیل کنیم، گلادیاتور همچنان رکورددار خواهد بود.

Blade Runner (1982)

اداپتیشن ریدلی اسکات از رمان فیلیپ ک. دیک با نام آیا اندرویدها خواب گوسفندان برقی می‌بینند؟ (Do Androids Dream of Electric Sheep) به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های علمی‌تخیلی تاریخ شناخته می‌شود و تأثیر آن همچنان پابرجاست. این فیلم نوآر دیستوپیایی، داستان ریک دکارد (با بازی هریسون فورد) را روایت می‌کند، یک بلید رانر که در دنیای آینده‌ای نزدیک، پر از باران و چراغ‌های نئون در لس‌آنجلس، به شکار رپلیکنت‌ها (اندرویدها) می‌پردازد.

منتقدان از جو و فضایی که اسکات و تیمش به شکلی زنده به تصویر کشیدند، به‌ویژه موسیقی مشهور وانجلیس، تحسین کردند. با این حال، آن‌ها چندان از صدای توصیفی اضافی که در ابتدا توسط فورد در فیلم قرار داده شده بود، استقبال نکردند. این صدای اضافی در ویرایش‌های بعدی از جمله Blade Runner: The Director’s Cut در ۱۹۹۲ و Blade Runner: The Final Cut در ۲۰۰۷ حذف شد.

Alien (1979)

فیلم بیگانه (Alien) اثر ریدلی اسکات که به‌عنوان “خانه تسخیر شده در فضا” شناخته می‌شود، یک الگوی سینمایی را ایجاد کرد که پس از ۴۵ سال هنوز هم دنبال می‌شود. گروهی به‌یادماندنی از شخصیت‌ها بر روی سفینه تجاری نسترومو یکی‌یکی توسط یک بیگانه کشنده با خون اسیدی که از طریق کاشت تخم‌ریزی در داخل بدن میزبان انسانی به دنیا می‌آید، از بین می‌روند.

مهارت‌های کارگردانی بی‌نظیر اسکات و طراحی‌های بیومکانیکی اچ. آر. گیگر، جنبه هنری به تصاویر فیلم افزود و موسیقی ترسناک و کم‌حجم جری گلداسمیت، کاملاً فضای فیلم را کامل کرد. بازیگران برجسته شامل تام اسکریت، ورونیکا کارت‌وایت، ایان هولم، هری دین استنتون، جان هرت، یافت کاتو و البته سیگورنی ویور در نقش ریپلی هستند.

Thelma & Louise (1991)

پس از فیلم باران سیاه (Black Rain)، یک درام اکشن با بازی مایکل داگلاس در مقابل یاکوزا، ریدلی اسکات توجه خود را به فیلم‌های جاده‌ای آمریکایی معطوف کرد. نتیجه این تلاش، فیلم تلما و لوییز (Thelma & Louise) بود که در آن جینا دیویس و سوزان ساراندون در نقش دو زن در حال فرار که پس از قتل یک مهاجم جنسی از قانون می‌گریزند، بازی کردند. این فیلم در زمان انتشار خود جسورانه و پیشرو بود.

فیلم به یک موفقیت انتقادی تبدیل شد و نهایتاً برای فیلمنامه کالی خوری جوایزی کسب کرد و بحث‌های دیرهنگام درباره حقوق زنان و توانمندسازی آنان را به راه انداخت. کارگردانی ماهرانه اسکات، فیلمنامه خوری را به شکلی زنده به تصویر کشید و بهترین عملکردهای حرفه‌ای را از دیویس و ساراندون استخراج کرد، که نامزد جوایز مختلف بازیگری شدند. همچنین، یک نقش پشتیبانی تحسین‌شده از برد پیت در نقش یک فریبکار که سفر قهرمانان داستان را پیچیده می‌کند، در فیلم حضور داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا