نقد فیلم Carry-On
قهرمانی معمولی و پر از نقصهای قابلدرک که در دهه ۸۰ میلادی میتوانست توسط مل گیبسون یا بروس ویلیس بازی شود. «اتان کوپک» همیشه آرزو داشت پلیس شود. اما در عوض، او در بخش امنیت فرودگاه کار میکند ــ آن هم نه شغل مهمی مثل اسکن کردن چمدانهای مسافران برای یافتن بمب. او سه سال گذشته را بهعنوان یک مأمور ناکام TSA در اعماق فرودگاه LAX گذرانده، کارهایی نامعلوم انجام میدهد و در رؤیای ترفیعی است که هرگز نصیبش نخواهد شد. با نقد فیلم Carry-On همراه جوی استیک باشید. نقد فیلم و سریال های جدید را همیشه در جوی استیک دنبال کنید.
نقد فیلم Carry-On
فیلم مهیج و احمقانه نتفلیکس با نام «Carry-On» در شب کریسمس ــ یکی از شلوغترین زمانهای سفر در سال ــ اتفاق میافتد. «اتان» (با بازی تارون اگرتون) این لحظه را انتخاب کرده تا خودش را ثابت کند. او از رئیسش (با بازی دین موریس عبوس) خواهش میکند که «منو پای دستگاه بذار». رئیسش که سخاوتمند شده، قبول میکند. اما این اصلاً روز خوششانسی اتان نیست. تنها چند دقیقه پس از نشستن پای اسکنر CT، اتان خودش را در مرکز یک نسخه بیارزش از «جانسخت» میبیند: کسی قصد دارد یک چمدان پر از عامل اعصاب نوویچوک را در یک پرواز شلوغ قاچاق کند و آنها اتان را بهعنوان نقطهضعف سیستم انتخاب کردهاند تا از او برای عبور از ایستگاه بازرسی سوءاستفاده کنند.
گاهی اوقات یک تریلر هالیوودی با ایدهای جذاب و تازه میبینید که شما را به تحسین خالق آن وامیدارد. «Carry-On» چنین فیلمی نیست. برعکس، تی.جی. فیکسمن (نویسنده سری بازیهای ویدیویی «Ratchet & Clank» که برای اولین بار فیلمنامهای خارج از این مجموعه نوشته) و کارگردان ژاومه کویت-سرا (که با تریلرهای لیام نیسون مثل «Unknown» و «Non-Stop» آشناست)، با فرضیهای بهشدت کلیشهای شروع میکنند؛ ایدهای که احتمالاً خودتان هم هنگام عبور از بخش امنیت فرودگاه به آن فکر کردهاید: یک تروریست چطور میتواند این سیستم را دور بزند؟
پاسخ فیلم این است که مردان شرور (از جمله یک قاتل بیرحم با بازی جیسون بیتمن، که انتخاب او برای این نقش جالب توجه است) اتان را با تهدید و زورگویی وادار به اطاعت از دستورات خود میکنند. هیجان از لحظهای شروع میشود که او یک گوشی «گمشده» را در گوشش میگذارد و صدای بیتمن را میشنود که در حال صدور دستورات است.
در تئوری، فشار آوردن به هر یک از کارکنان دیگر فرودگاه ــ که هر روز از ورودیهای کمامنیتتری رفتوآمد میکنند ــ بسیار آسانتر خواهد بود. اما ترفند فیلم این است که یک مأمور وظیفهشناس را متقاعد کنند که از وظایفش چشمپوشی کند، درحالیکه همزمان به شخصیتهای شرور دسترسی در سطح «ماموریت غیرممکن» به تمام دوربینهای نظارتی فرودگاه LAX داده میشود.
نقد سریال Dexter: Original Sin
با تعداد سوراخهای داستانی بیشتر از تعداد مسافران این فرودگاه خلوت، فیلمنامه فیکسمن از ما میخواهد فقط یک چیز را باور کنیم: اینکه اتان آنقدر به دوستدختر باردارش، سوفیا کارسون (نورا پاریسی)، وفادار است که حاضر میشود شغلش و جان همه افراد حاضر در LAX را به خطر بیندازد تا آسیبی به او نرسد. بدون اینکه غافلگیری را لو بدهیم، فیلم در نهایت نشان میدهد شخصیت دیگری هم تحت کنترل تروریستهاست — این یکی به این دلیل که افراد شرور همسرش را گروگان گرفتهاند. فیلمنامهنویسها عاشق استفاده از این ترفند هستند (مثل اولین باری که دختر جک باور در «24» ربوده شد و او مجبور به ترور رئیسجمهور شد) چون انسانهای عادی را به سلاح تبدیل میکند و مخاطبان را وادار میکند فکر کنند: اگر جای آنها بودید چه میکردید؟
در «Carry-On»، اتان هم یک آدم معمولی است که فرصت تبدیل شدن به یک قهرمان را پیدا کرده و هم فردی عادی که تحت فشار مجبور میشود جان همه را در LAX به خطر بیندازد — یک کشمکش درونی پرتنش که با کلوزآپهای عصبی از فک محکم بستهشده اگرتون به تصویر کشیده میشود (تا به حال دقت کردهاید که اگر زاویه درستی داشته باشد، صورت هندسی او شبیه به یک هشتضلعی به نظر میرسد؟). در اینجا، او بهشکلی بیشازحد نورپردازیشده و بهینهشده برای پخش استریم فیلمبرداری شده، جوری که میتوانید تکتک منافذ پوست او را ببینید. همانطور که «Kingsman» نشان داد، اگرتون یک ستاره اکشن جذاب است و این فیلم هم فرصتهای زیادی به او میدهد تا مثل تام کروز در سرتاسر فرودگاه بدود.
برای ژاومه کویت-سرا، این پروژه پس از بمباران پر زرقوبرق «Black Adam»، بهعنوان یک بازنشانی براق و نسبتاً واقعگرایانه عمل میکند، درحالیکه همچنان چند سکانس پرزرقوبرق را ارائه میدهد — که هیچکدام بهاندازه سکانس تکشات بزرگراه چشمگیر نیست؛ جایی که مأمور FBI، النا کول (دنیل ددویلر)، در حال مبارزه برای خروج از یک خودرو در حال حرکت است. النا و راننده درحالیکه خودرو با سرعت ۷۰ مایل بر ساعت به موانع اطراف برخورد میکند، برای تصاحب یک اسلحه کشمکش میکنند.
گرچه کویت-سرا راهحلهای خلاقانهای برای هرکدام از سکانسهای اکشن ارائه میدهد، اما فیلم زمانی بیشترین تأثیر را دارد که مخاطبان روی شخصیتهای اصلی متمرکز شوند. و چون فیلم محصول نتفلیکس است، هیچ چیزی شما را از فریاد زدن و دستور دادن به صفحه نمایش بازنمیدارد؛ مخصوصاً هر زمانی که اتان به نظر میرسد برای گرفتن تصمیم درست بیش از حد کند عمل میکند. در ابتدای فیلم، شخصیت بیتمن یکی از همکاران اتان را میکشد تا نشان دهد که هر بار نافرمانی عواقب واقعی خواهد داشت.
امتیاز IMDB فیلم Carry-On
۶.۶ از ۱۰ در آذر ماه ۱۴۰۳