نقد انیمیشن Dream Productions
پر از شوخطبعی، خرد و لطیفه مثل فیلمها، این چهار اپیزود درباره دنیای درونی رایلی ۱۲ ساله واقعاً لذتبخش هستند. با نقد انیمیشن Dream Productions همراه جوی استیک باشید.
نقد انیمیشن Dream Productions
موفقیت فیلم اول درون و بیرون در سال ۲۰۱۵ آنقدر بزرگ بود که احتمالاً نیاز به تصمیمگیریهای بیشمار و حسن نیت فراوانی داشت تا قدرتهای پشت پرده بلافاصله شروع به ساخت فیلمهای بیشتر نکنند و این مجموعه را هر چه سریعتر به انتها نرسانند. در عوض، دنبالهای برای داستان بلوغ رایلی ۱۱ ساله و دنیای درونی پیچیدهاش (شادی، خشم، ترس، انزجار و غم که به ترتیب توسط ایمی پولر، لوئیس بلک، بیل هیدر، میندی کالینگ و فیلیس اسمیت صداپیشگی شدند) تا امسال ساخته نشد.
درون و بیرون ۲ رایلی نوجوان را نشان داد که با ورود اضطراب (مایا هاوک)، حسادت (آیو ادهبری)، خجالت (پل والتر هاوزر) و جرعهای کوچک اما تأثیرگذار از ملال (ادل اگزارکوپولوس) دست و پنجه نرم میکند. این فیلم به همان اندازه جذاب، خلاقانه، بامزه و دوستداشتنی بود و حتی در گیشه از فیلم اول پیشی گرفت.
نقد فیلم و سریال های روز را در جوی استیک دنبال کنید.
همه اینها به این معنی است که میتوانید به اسپینآف چهار قسمتی تولیدات رویا، که بین این دو فیلم جریان دارد و در استودیویی اتفاق میافتد که رویاهای رایلی را میسازد، به دو شکل نگاه کنید: با شادیای مثل پولر (بیشتر از محتوای خوب آن هم اینقدر زود! عالیه!) یا اضطرابی مثل هاوک (وای نه! آیا سد شکسته؟ آیا وسوسه پول بیش از حد شده و قرار است با انبوه محتوای بیکیفیتی که یک دهه برای کسب درآمد از آن لهله میزدند مواجه شویم؟).
پس شادی بیحدوحصر باشد! این معجزه کریسمس است؛ چرا که این چهار اپیزود ۲۲ دقیقهای (به جز قسمت آخر که ۲۷ دقیقهای است) بدون استثنا لذتبخش هستند. پر از شوخطبعی، خرد و لطیفههایی برای تمام اعضای خانواده مثل نسخههای اصلی، این قسمتها داستان کارگردان رویا، پائولا پرسیمن (با صداپیشگی پائولا پل) را دنبال میکند که تلاش میکند کارهایش را مرتبط نگه دارد؛ در حالی که رایلی (کنزینگتون تالمن) ۱۲ ساله به تدریج از فانتزیهای کاپکیکها، تکشاخها و زرقوبرق که تاکنون تخصص پائولا بودهاند، عبور میکند.
بزرگترین موفقیت او رویایی بود که رایلی کوچک را متقاعد کرد در زندگی واقعی پستانکش را کنار بگذارد. اما حالا آن موفقیت در حال کمرنگ شدن است (به معنای واقعی کلمه – رویاها، مانند احساسات در فیلمها، در دنیای پائولا به شکل کرههای رنگارنگ درخشان هستند). در این میان، مایا رودولف بهعنوان مدیر استودیو، جین دیوبری، در مسیرش قرار دارد. (و با وجود این شخصیت و پائولا پرسیمن، بالاخره متوجه شدم این فرنچایز مرا یاد چه چیزی میاندازد: مجموعه کتابهای The Garden Gang از جین فیشر در سری کتابهای Ladybird. برای هر کسی که چنین حس کنجکاوی نیشداری را تجربه کرده، این هدیه کریسمس من به شماست).
ژان، دستیار کارگردان پائولا، یعنی جَنِل را ارتقا میدهد و بهجای او، زنی (با صداپیشگی ریچارد آیوادی، که تقریباً به اندازه نویسندگان از نقش لذت میبرد) را کنار پائولا قرار میدهد؛ کارگردان رویاهای روزانه که اعتقاد دارد: «فیلمنامه ابزار ترسوهاست! … دیگر دوربینی وجود ندارد! فقط بینش.» اگر به اندازه کافی بزرگ باشید که درک کنید، زنی یک تقلید بینقص از نوع خاصی از چهرههای مستقل در صنعت سینماست. او میخواهد اولین رویای مشترکشان، بازی کردن رایلی با مرگ باشد: «نمادگرایی غنی خواهد بود.» برای دور کردن او و تمرکز بر ساختن رویای اولین دوستپسر رایلی، پائولا او را بهعنوان کارگردان واحد دوم منصوب میکند: «صحنه را خراب کنید! فقط قابهای سیاه و دو تنگ ماهی لازم داریم.» اما کافیست بگوییم آنها سرانجام باید یاد بگیرند برای خوشبختی رایلی و جلوگیری از فاجعه در دستان کسانی که کمتر او را میشناسند، با هم کار کنند.
نقد سریال Dexter: Original Sin
تولیدات رویا پر از جزئیاتی است که محتوای اصلی را به چنین موفقیتی رساند. حیوان خانگی پائولا، ملاتونین، یکی از این جزئیات است (اگر بهاندازه کافی نوازشش کنید، به خواب میروید). سلسلهمراتب کار هم اینگونه است: رویاها، رویاهای روزانه و بعد تنزل تهدیدآمیز به «حماقتهای ذهنی». نقاشیای که رایلی در کلاس از نسخه نوجوان خود میکشد و در رویاهایش به یک شخصیت واقعی تبدیل میشود، و همچنین رابطه دقیق و پرداختهشده بین دنیای رویا، دنیای واقعی و دنیای درونی بیداری رایلی. شخصیتهای احساسات فیلم اول هم در اینجا ظاهر میشوند و برخی را همان بازیگران فیلم دوم صداپیشگی کردهاند.
اما مهمتر از همه، این مجموعهای سخاوتمند و سرشار از انرژی است که به نظر میرسد از میل به هدیهدادن و لذتبردن ما متولد شده؛ هدیهای بهجای اینکه فرنچایز را تا آخرین قطره بدوشد. این اثر شبیه چیزیست که انگار سازندگان میخواستند ما را خوشحال کنند، نه اینکه مثل گاوهای شیرده با ما رفتار شود. گویی هدف، دادن چند ساعت سرگرمی و پایانی خوش به بینندهها بوده که بهانهای کافی برای جمعکردن تیم قدیمی و اعضای جدیدی به همان خوبی باشد. همانطور که گفتم – یک معجزه کریسمسی.
امتیاز IMDB انیمیشن Dream Productions
7.7 از 10 – در آذر ماه ۱۴۰۳