بررسی بازی

بررسی بازی Great God Grove

کلمات وزن دارند، به همین دلیل است که من آن‌ها را با بی‌پروایی به اطراف پرت می‌کنم. مطمئن نیستم که این همان چیزی باشد که Great God Grove به آن می‌پردازد، مگر اینکه کاملاً به معنای تحت‌اللفظی نگاه کنیم. این اثر بیشتر در مورد هویت، اقتدار، ارتباط و سوءتفاهم است. با بررسی بازی Great God Grove همراه ما باشید.


نقد و بررسی بازی Great God Grove

این بازی دنباله‌ای است بر Smile For Me ساخته‌ی Limbolane. اما با وجود شباهت‌هایی که میان این دو بازی وجود دارد، ممکن است صرفاً با نگاه کردن به آن‌ها ارتباطشان را متوجه نشوید. یکی از بازی‌ها شما را در یک تیمارستان قرار می‌دهد، در حالی که دیگری شما را مشغول بهبود روابط خدایان می‌کند. با این حال، وجه مشترکشان در تکان دادن سر و کمک به افراد برای حل مشکلاتشان است.


در ابتدای بررسی بازی Great God Grove باید بگوییم که در Great God Grove شما را در نقش یک Godpoke قرار می‌دهد، که تا جایی که می‌دانم، چیزی شبیه به یک پیک یا پیام‌رسان است. البته، باید بگویم برخی مفاهیم در این بازی هنوز برای من کاملاً روشن نیستند؛ شاید Godpoke فقط کسی باشد که پانچو می‌پوشد!

شما به گروو خدایان درست زمانی می‌رسید که خدایان در حال بستن یک شکاف عظیم در آسمان هستند؛ شکافی که جهان را تهدید به نابودی می‌کند. مشکل اینجاست که خدایان چندان علاقه‌ای به نجات جهان ندارند. آن‌ها بیش از حد درگیر مشکلات شخصی خودشان هستند.

بررسی بازی Farming Simulator 25

نقد و بررسی بازی Great God Grove


پیش از رسیدن شما، آخرین پیام‌رسان خدایان، شخصیت مرموزی به نام King، نامه‌هایی به تمام خدایان ارسال کرده بود. این نامه‌ها به‌وضوح تلاش‌هایی برای ایجاد اختلاف میان آن‌ها بودند، اما از آنجا که King همیشه یک دوست قابل اعتماد و فردی قابل احترام بود که حتی برای تبدیل شدن به خدای بعدی انتخاب شده بود، خدایان حرف‌های او را بدون چون‌وچرا پذیرفتند. اکنون، درحالی‌که زمان حساسی برای کل جهان است، هیچ‌چیز در گروو درست پیش نمی‌رود.

پیش از اینکه حتی به گروو برسید، توپ پستی مورد اعتماد King به نام Megapon مستقیماً در دستان شما فرود می‌آید. این دستگاه به شما امکان می‌دهد کلمات را از دهان یک نفر بیرون بکشید و به صورت نفر دیگری بکوبید! یا حتی دوباره به خودشان برگردانید. گاهی اوقات این هم اتفاق می‌افتد.

با توجه به خردمندی شما (یا شاید صرفاً به دلیل خطی بودن روایت)، تصمیم می‌گیرید اشتباهات King را جبران کنید. بلافاصله توسط Inspekta، خدای رهبری، مأمور می‌شوید تا به زیردستان او، یعنی Bizzyboys، کمک کنید بفهمند چه اتفاقی برای King افتاده و چرا او تصمیم گرفته احساسات همه را جریحه‌دار کند.

بررسی بازی Lego Horizon Adventures

بررسی بازی Great God Grove

با این حال، رهبر Bizzyboys، یعنی Capochin، تنها به دنبال خوشایند کردن رئیسش است، در حالی که باقی اعضا کاملاً بی‌کفایت و بی‌دست‌وپا هستند. بنابراین، همه چیز به شما ختم می‌شود تا اوضاع را سر و سامان دهید.

به‌طور کلی، Great God Grove شباهت زیادی به یک بازی ماجراجویی Point-and-Click دارد. شما نمی‌توانید هر جمله یا مجموعه‌ای از کلمات دلخواه را با Megapon جذب کنید؛ فقط عبارات مشخص و برجسته‌ای که شخصیت‌ها بیان می‌کنند، قابل استفاده هستند. از این نظر، کلمات در بازی مانند آیتم‌های خاصی در عناوینی مثل Secret of Monkey Island عمل می‌کنند. شما باید سرنخ‌هایی را در میان صحبت‌های افراد پیدا کنید و عباراتی را ارائه دهید که آن‌ها را ترغیب به انجام کاری برای شما کند، حتی اگر آن کار فقط کنار رفتن از مسیر باشد.

این سیستم کمی نیاز به عادت دارد. در اولین منطقه، من متوجه نشانه‌ها نمی‌شدم، اما پس از منطقه دوم، توانستم سریع‌تر پیشرفت کنم. زیاد گیر نمی‌کردم، اما این سؤال برایم پیش آمد که آیا این تجربه برای همه یکسان خواهد بود؟ طراحی غیرمعمول بازی حول محور مکانیک اصلی آن شکل گرفته است و نمی‌دانم آیا سواد بازی‌های ویدئویی در اینجا به‌اندازه سواد زبانی واقعی اهمیت خواهد داشت یا خیر. نمی‌توانم بگویم همه بازیکنان به‌خوبی با این سیستم تطبیق پیدا می‌کنند یا شاید من استثنا بودم، چون در اولین منطقه کمی مشکل داشتم. با این حال، در تجربه من، در بیشتر بخش‌های بازی مشکلی نداشتم.

بررسی بازی Metro Awakening

هر بخش از گروو میزبان یک یا دو خداست. در هر منطقه، King نوعی اطلاعات غلط پخش کرده تا اوضاع را به آشوب بکشاند و هدف کلی شما این است که اوضاع را سامان دهید و وضعیت موجود را بازگردانید.

این کار به نظر ساده می‌آید، اما چون با یک بازی ماجراجویی سر و کار دارید، رفع مشکلات بیشتر از یک عذرخواهی ساده زمان و تلاش می‌طلبد.

آنچه که Great God Grove را بالاتر از یک بازی ماجراجویی معمولی می‌برد، فراوانی سبک و ظرافت آن است. این بازی شخصیت‌ها و اشیاء 2D را با دنیای 3D به سبک Paper Mario ترکیب می‌کند. طراحی بازی حول سبک متمایز و اسکیچی Day Lane با ویژگی‌های بصری بیان‌گر و جذاب شکل گرفته است. اگرچه انیمیشن‌ها نسبتاً کم هستند، هر شخصیت دامنه وسیعی از حالت‌ها و احساسات دارد که به سرعت در هر پنجره دیالوگ تغییر می‌کند. این تغییرات می‌توانند بسیار جلب‌توجه‌کننده و جذاب باشند.
بسیاری از خدایان در Great God Grove به طور کامل در 3D طراحی شده‌اند، اما به گونه‌ای سبک‌سازی شده‌اند که ممکن است شناسایی آن‌ها دشوار باشد. مانند شخصیت‌های 2D، خدایان نیز از حالت به حالت دیگر می‌پرند، با انیمیشن‌های سنتی که گهگاه برای تنوع و جذابیت بیشتر اضافه می‌شوند.

همچنین ویدیوهایی از عروسک‌های زنده وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را تماشا کنید، که اغلب هدف خاصی جز غنی‌سازی تجربه ندارند. معمولاً این ویدیوها شامل مشاوره‌های Bizzyboys و اطلاعات پس‌زمینه درباره‌ی اتفاقات جهان بازی هستند. به هر حال، باید بگویم که من واقعاً از دیدن عروسک‌هایی که ساندویچ می‌خورند لذت می‌برم!

هیچ بازی دیگری مانند Great God Grove وجود ندارد. سبک بصری آن به گونه‌ای به‌طور مداوم و با چنان هیجان و جذابیتی اجرا شده است که شگفت‌آور است که تنها تعدادی انگشت‌شمار از افراد این پروژه را تکمیل کرده‌اند. جنبه‌های زیادی از این سبک بصری وجود دارد که به نظر می‌رسد پیاده‌سازی آن‌ها بسیار دشوار باشد، بنابراین این که سازندگان مسیر ساده‌تر و متداول‌تری را انتخاب نکرده‌اند، تحسین‌برانگیز است. نتیجه‌اش این است که، اگر هیچ چیز دیگری نباشد، نحوه ظاهر شدن این بازی به‌طور قطع در ذهنتان ثبت خواهد شد.

بررسی بازی متال اسلاگ تاکتیک

بررسی Great God Grove

انسان‌ها به نظر می‌رسد که به‌طور ذاتی به صعود و پیشرفت تمایل دارند. ترس از این که زندگی‌مان بی‌معنی یا فراموش شود، باعث می‌شود تا برای کسب شناخت تلاش کنیم. و برای بدست آوردن این شناخت، اغلب دیگران را زیر پا می‌گذاریم. آرزو داریم که خودمان کفش‌های لگدمال‌کننده را بپوشیم، و فردی شایسته می‌تواند در لحظه‌ای که این کفش‌ها را به پا می‌کند، به موجودی وحشتناک تبدیل شود. در Great God Grove، با این موضوع زیاد روبه‌رو می‌شوید.

در عین حال، این یک بازی بسیار خوش‌بینانه است. با مداخله شما، کسانی که مشکل ایجاد کرده‌اند، اشتباهاتشان را می‌بینند و تمایل به توبه از اعمالشان پیدا می‌کنند. مرا بدبین بنامید، اما من معتقدم که بیشتر افراد وقتی با پیامدهای اعمالشان روبه‌رو می‌شوند، به احتمال زیاد به جای پذیرش، حالت دفاعی به خود می‌گیرند. افراد پاهایشان را در کفش‌های لگدمال‌کننده فرو می‌کنند و به دنبال توجیه برای کارهایی که انجام داده‌اند، می‌روند. شاید من فقط به یک توپ پستی قوی‌تر نیاز دارم.

از نظر گیم‌پلی، می‌توانم با صداقت بگویم که Great God Grove را یا دوست دارم یا نه. بازی از نظر ریتم عالی است و رویکردی منحصر به فرد به ژانر ماجراجویی دارد، اما به طور کلی اوضاع و موقعیت‌هایی که در آن‌ها اعمال می‌شود، برای من خیلی هیجان‌انگیز نیستند. نه به‌طور کامل خسته‌کننده، اما فکر می‌کنم اگر تهدید اصلی با تمرکز بیشتری و در موقعیت‌های خطرناک‌تر مطرح می‌شد، دیالوگ‌ها فرصت بیشتری برای درخشش پیدا می‌کردند. با این حال، این دیالوگ‌ها هم‌اکنون هم به اندازه کافی درخشان هستند.
Great God Grove یک بازی بسیار صیقل‌خورده و دقیقاً اجرا شده است، و این بهترین ویژگی آن است. ریتم و زیبایی‌شناسی آن به‌طور عالی بهینه‌سازی شده و هیچ نقص آشکاری در آن پیدا نمی‌شود. اگر کمی بیشتر به آن قدرت و تاثیرگذاری افزوده می‌شد، روایت می‌توانست به کمال برسد، اما در حال حاضر عمق خوبی برای کاوش فراهم می‌کند. علاوه بر این، شامل عروسک‌هایی است که در حال گاز زدن یک هوگی غول‌پیکر هستند، و واقعاً، چه چیزی بیشتر از این می‌توان از یک بازی خواست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا