نقد فیلم و سریالفیلم و سریال

نقد فصل سوم بازی مرکب Squid Games Season 3

با نقد فصل سوم بازی مرکب همراه باشید. سریال «بازی مرکب» به‌راستی یک تناقض تمام‌عیار است؛ اثری با جذابیتی بین‌المللی و ایده‌ای درگیرکننده که با سبک بازیگری و فیلم‌برداری کاملاً کره‌ای اجرا شده است. به‌عنوان مخاطبی که تجربه زیادی در تماشای درام‌های آسیایی، به‌ویژه درام‌های کره‌ای دارد، باید گفت فصل اول «بازی مرکب» ابداع‌گر یا نوآور نبود. پیش از این بارها با داستان‌هایی از نوع «آخرین بازمانده» روبه‌رو شده‌ایم؛ همگان به تأثیرگذاری فیلم Battle Royale محصول سال ۲۰۰۰ و مجموعه‌هایی مانند The Hunger Games آگاه‌اند. اما آنچه «بازی مرکب» را از سایر آثار متمایز کرد، نقد اجتماعی آن بر نابرابری و درماندگی انسان‌ها بود؛ مفاهیمی که در دوران بحران جهانی کرونا و تنها یک سال پس از موفقیت فیلم Parasite در کسب جایزه اسکار بهترین فیلم، طنین خاصی در میان مخاطبان جهانی داشت.


فصل دوم؛ تردید یا ضرورت؟

نقد فصل سوم بازی مرکب

پس از موفقیت چشم‌گیر فصل اول، اعلام تولید فصل دوم به‌سرعت پرسش‌هایی را درباره لزوم ادامه سریال برانگیخت. برخی این تصمیم را ناشی از تمایل نتفلیکس به بهره‌برداری از محبوبیت اثر می‌دانستند. با این حال، پایان‌بندی فصل اول به‌گونه‌ای بود که فضای ادامه‌دادن داستان را باز می‌گذاشت. انتشار فصل دوم اما باعث شد بسیاری نتوانند آن را اثری مستقل در نظر بگیرند. مشخص بود که فصل‌های دوم و سوم در واقع بخشی از یک داستان واحد هستند.


نقد فصل سوم بازی مرکب ؛ بازگشت به اوج

اکنون با عرضه فصل سوم، این فرضیه به‌درستی اثبات شده است. فصل دوم با ابهام‌ها و گره‌های فراوان، ناقص و ناتمام به نظر می‌رسید، اما فصل سوم جایی‌ست که «بازی مرکب» دوباره به تعادل می‌رسد و حتی از فصل اول نیز فراتر می‌رود. این فصل موفق شده است با انسجام بیشتر و پرداخت دقیق‌تر، جایگاه سریال را در میان آثار برجسته تلویزیونی تثبیت کند.


خرداد 24, 1404

فیلم ارباب حلقه‌ها: شکار گالوم ؛ The Hunt for Gollum

نقد فصل سوم بازی مرکب ؛ فصل سوم بدون هیچ ملاحظه‌ای پیش می‌رود و همه‌چیز را تلخ‌تر می‌کند

بررسی فصل سوم بازی مرکب

فصل اول سریال «بازی مرکب» با صحنه‌های مرگ بی‌رحمانه‌اش شناخته می‌شود. از لحظه‌ احساسی خداحافظی سائه‌بیوک (جونگ هو-یئون) و جی-یئونگ (لی یو-می) که به جای رقابت، تصمیم گرفتند لحظه‌ای انسانی را تجربه کنند — در حالی که می‌دانستند یکی از آن‌ها خواهد مرد — تا خیانت سنگ‌دلانه سانگ-وو (پارک هه-سو) به علی خوش‌قلب (آنوپام تریپاتی)، این سریال همواره با ضربات احساسی، مخاطب را با واقعیت‌های تلخ انتخاب‌ها روبه‌رو کرده است.


مرگ‌ها بی‌رحمانه‌تر از همیشه

با این حال، فصل سوم از این صحنه‌ها نیز فراتر می‌رود. مرگ‌ها نه‌تنها خشن‌تر شده‌اند، بلکه با تراژدی عمیق‌تری همراه‌اند. دیگر فقط خیانت در میان نیست، بلکه تصمیم‌هایی ویرانگر مطرح‌اند که شخصیت‌ها را از درون تهی می‌سازد. بدون ورود به جزئیات داستان، باید گفت فصل سوم آنچه در دو فصل نخست کارآمد بود را تا نهایت توان تقویت می‌کند — و حتی فراتر از آن می‌رود. سریال بدون تردید پا به قلمرویی می‌گذارد که کمتر اثری جرأت ورود به آن را دارد. هیچ‌کس در امان نیست و خشونت بی‌پرده بازی، با تمام قدرت به تصویر کشیده می‌شود. موضوع تنها «پول» نیست، بلکه مسئله‌ انتخاب‌های اخلاقی و درونی است؛ تضادی میان آنچه درست است و آنچه فرد در لحظه می‌طلبد.


چرا خشونت در «بازی مرکب» کلیشه نمی‌شود؟

در هر سریال دیگری، چنین حجم بالایی از مرگ و خشونت شاید افراطی به‌نظر برسد، اما در «بازی مرکب»، که مرگ به بخشی از قواعد جهان داستانی بدل شده، این لحظات برجسته‌تر می‌شوند — نه صرفاً به دلیل خشونت، بلکه به‌خاطر همراهی دو فصل مخاطب با این شخصیت‌ها. ما شخصیت‌های محبوب خود را داریم و دشمنانی که مشتاق پایان یافتن کارشان هستیم، اما در سبک ویژه «بازی مرکب»، آن‌هایی که دوست‌شان داریم خیلی زود از دست می‌روند و آن‌هایی که تحمل‌شان را نداریم، بیش از حد باقی می‌مانند.


آماده فریاد زدن باشید

اگر از آن دسته مخاطبانی هستید که هنگام تماشای سریال با تصمیم شخصیت‌ها به‌شدت واکنش نشان می‌دهند، بهتر است یک لیوان چای و کمی عسل کنار دست‌تان باشد — گلوی‌تان به‌زودی از فریادهای مداوم قدردانی خواهد کرد.

«بازی مرکب» به اصل خود بازمی‌گردد؛ فراتر از بازی‌ها

نقد فصل سوم بازی مرکب

درک این نکته اهمیت دارد که آنچه «بازی مرکب» را برای مخاطبان جذاب می‌کند، در واقع خودِ بازی‌ها نیستند. این بخش نمایشی، اگرچه در ابتدا سرگرم‌کننده است، اما به‌سرعت تکراری می‌شود. بله، دیدن نسخه‌های پیچیده و مرگبار از بازی‌های کودکانه جذاب است، اما این بازی‌ها صرفاً بستری هستند برای درامی انسانی که همواره نقطه قوت سریال بوده است. فصل دوم بیش از حد بر همین جنبه متمرکز شد؛ با معرفی سیستم رأی‌گیری جدید و انبوهی از بازی‌ها برای حذف شرکت‌کنندگان پرشمار.


نقد فصل سوم بازی مرکب ؛ تمرکز بر جوهره واقعی سریال

اما در نقد فصل سوم بازی مرکب باید بگوییم که فصل سوم به سر اصل مطلب می‌پردازد و نشان می‌دهد که سریال زمانی بهترین عملکرد را دارد که دیگر صرفاً درباره‌ی بازی‌ها نیست. بله، در این فصل نیز شاهد مرحله‌ای به یادماندنی مانند بازی تیله‌ها هستیم — صحنه‌ای که احتمالاً در تاریخ سریال ماندگار خواهد شد — اما دلیل اثرگذاری آن، پیش‌زمینه شخصیتی است که طی دو فصل به‌خوبی شکل گرفته است. در این فصل لحظات آرام بیشتری با شخصیت جی-هون (لی جونگ-جائه) داریم و صحنه‌هایی خارج از رقابت‌ها با محوریت تحقیقات هوانگ جون-هو (وی ها-جون) نیز به عمق داستان کمک می‌کند. حتی روایت سریال از محدوده بازی‌ها فراتر می‌رود و به اپیلوگی می‌رسد که هم نگران‌کننده است و هم رضایت‌بخش.

بازی red dead 3 ؛ تریلر رد دد 3 و همه شایعات


بازی‌های درخشان؛ فصل سوم و اوج‌گیری بازیگران

فصل سوم بازی مرکب

با حضور جمع محدودتری از شخصیت‌های اصلی، فصل سوم این فرصت را پیدا می‌کند که شخصیت‌پردازی عمیق‌تری ارائه دهد و بازیگران نقش‌های خود را توسعه دهند. در صدر این فهرست، باید به کانگ ئه-شیم در نقش جانگ گوم-جا، پیرزنی که برای پرداخت بدهی‌های قمار پسرش یونگ-شیک (یانگ دونگ-گون) وارد رقابت شده، اشاره کرد. در یکی از تأثیرگذارترین صحنه‌های احساسی سریال، کانگ با قدرت بازیگری‌اش، گستره‌ای از احساسات را به نمایش می‌گذارد که به‌راحتی می‌توان آن را بهترین اجرای این مجموعه تاکنون دانست.

شخصیت‌های دیگر مانند جون-هی باردار (با بازی یو جو-ری) و هیون-جو (پارک سونگ-هون)، سرباز ترنسجندری نیروهای ویژه سابق، نیز از نقاط برجسته فصل هستند. این شخصیت‌ها زمانی که جی-هون از همه‌چیز ناامید شده، پا پیش می‌گذارند و صحنه‌هایی ماندگار خلق می‌کنند. همچنین، شخصیت‌هایی با جنبه‌های اخلاقی مشکوک، مانند میونگ-گی (ایم شی-وان) و نام-گیو (روه جه-وون) در این فصل آخر چهره واقعی خود را به نمایش می‌گذارند.


نقص همیشگی؛ کاریکاتوری به نام «وی‌آی‌پی‌ها»

تنها نقطه‌ضعف پابرجای سریال، نحوه نمایش شخصیت‌های موسوم به «وی‌آی‌پی»‌هاست. این بیگانگان ثروتمند با ماسک‌های پرزرق‌وبرق، دوباره بازگشته‌اند و همچنان به طرز اغراق‌آمیزی سطحی و تصنعی هستند. مشخص نیست که خالق سریال، هوانگ دونگ-هیوک، با این نمایش اغراق‌شده در حال تمسخر نگاه کره‌ای‌ها به ثروتمندان خارجی است یا واقعاً تصور می‌کند که آن‌ها چنین‌اند؛ اما در مجموعه‌ای که بر احساسات واقعی در شرایط بحرانی بنا شده، این شخصیت‌ها بیش از حد مصنوعی‌اند و به‌عنوان نقطه‌ای سیاه در فصلی عمدتاً موفق جلوه می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا