نقد The Lord of the Rings: The War of the Rohirrim
با The Lord of the Rings: The War of the Rohirrim همراه جوی استیک باشید.
حضور آشنا یا حداقل صدای «میراندا اوتو» ارتباطی دلگرمکننده میان فیلمهای ارباب حلقهها و پیشدرآمد انیمیشنی جدید ایجاد میکند. او که پیشتر در نقش «اِوین» در سهگانه لایو اکشن عظیم پیتر جکسون دیده شده بود، روایتگر انیمیشن The Lord of the Rings: The War of the Rohirrim است. این انیمیشن در سرزمین روهان، ۱۸۳ سال پیش از وقایع اصلی رخ میدهد. این پروژه علاوه بر اینکه تضمینی است برای جلوگیری از از دست رفتن حقوق سینمایی رمانهای جی.آر.آر. تالکین توسط نیولاین، بهعنوان مقدمهای برای فیلم لایو اکشن آینده The Lord of the Rings: The Hunt for Gollum (برنامهریزی شده برای سال ۲۰۲۶) عمل میکند. این اثر با سبک انیمهای خود میتواند هم برای طرفداران پروپاقرص و هم برای تازهواردها جذاب باشد.
نقد The Lord of the Rings: The War of the Rohirrim
تلاشهای تهیهکنندگان برای گسترش این دنیای سینمایی در این واقعیت مشهود است که انیمیشن The War of the Rohirrim – که فیلمنامه آن توسط جفری اَدیس، ویل متیوز، فیبی گیتینز و آرتی پاپاگئورگیو نوشته شده – بر اساس ضمیمههای تالکین به رمان ارباب حلقهها ساخته شده است؛ بهویژه بخشهایی که تاریخ حاکمان روهان را توصیف میکند. (احتمالاً در آینده شاهد فیلمهایی بر اساس پاورقیها هم خواهیم بود!)
نقد فیلم و سریال های روز را در جوی استیک بخوانید.
داستان حول محور «هرا» (با صدای گایا وایز)، دختر «هلم همراهند»، پادشاه روهان میچرخد. صدای «هلم» را برایان کاکس اجرا میکند، که صدای عمیق و پرابهت اسکاتلندیاش بهقدری برای این نقش مناسب است که تعجب میکنید چرا قبلاً در فیلمی از ارباب حلقهها حضور نداشته است. اما اوضاع در پادشاهی بدتر میشود، وقتی «وولف» (لوک پاسکوالینو از Snowpiercer)، پسر «فرکا» (شان دولی)، رهبر دشمنان «داندلینگ»، پیشنهاد ازدواج به «هرا» میدهد، که او اصلاً علاقهای ندارد. در درگیری پیشآمده، «هلم» خشمگین، «فرکا» را میکشد (البته قصدش این نبود، اما اوضاع از کنترل خارج شد) و «وولف» را تبعید میکند. همانطور که حدس میزنید، «وولف» قسم به انتقام میخورد.
وولف سپس نیروهایش را برای تسخیر روهان جمعآوری میکند و در این مسیر «هرا» را به اسارت میگیرد. درگیریهای سرنوشتساز و پیچیدگیهای زیادی پیش میآید و در نهایت «هرا» به رهبر قهرمان مقاومت علیه «داندلینگها» تبدیل میشود. همه چیز به نبردی عظیم در دژی بزرگ ختم میشود که بعدها به نام «گودی هلم» شناخته خواهد شد.
اگرچه طرح داستان نسبتاً سطحی است، اما دیالوگهای ملودرام آن نیز بهتر نیستند؛ مثلاً وقتی «وولف» با جدیت به اسیرش میگوید: «پسری که میشناختی از بین رفته، هرا. من مردی هستم که پدرت مرا ساخت.» شخصیتپردازیها نیز به همین اندازه سادهاند، و وولف در نقش یک شرور کلیشهای ظاهر میشود که وقتی پس از کشتن یکی از پسران هلم از او میپرسند: «جسد پسر چه میشود؟» با خونسردی جواب میدهد: «بگذارید بپوسد.»
برخلاف سهگانه ارباب حلقهها، در اینجا شخصیتها کاملاً انسانی هستند، بهجز حضور دیرهنگام یک جادوگر (نه کسی که انتظارش را دارید) که صدایش از طریق آرشیو صوتی یک بازیگر محبوب و فقید به نمایش گذاشته میشود.
نقد فیلم The Girl With The Needle
اما داستان در مقایسه با جلوههای بصری اهمیت کمتری دارد؛ جلوههایی که بهبود چشمگیری نسبت به انیمیشن ارباب حلقهها ساخته رالف باکشی در سال ۱۹۷۸ نشان میدهند. کنجی کامیاما، کارگردان این اثر که پیشتر در پروژههایی مثل Blade Runner: Black Lotus و Ghost in the Shell: Stand Alone Complex همکاری داشته، از ترکیبی زیبا از انیمیشنهای دوبعدی و سهبعدی در سبکهای مختلف استفاده کرده است.
این ترکیب شامل موشن کپچر، طراحی دستی و انیمیشن CG است. نتیجه، تصاویری نقاشیگونه است که شباهت زیادی به دنیای خلقشده در فیلمهای جکسون دارد (که خود او و فران والش از تهیهکنندگان اجرایی این فیلم هستند). صحنههای نبرد بهویژه باورنکردنی طراحی شدهاند و قطعاً تماشای آنها روی بزرگترین صفحههای ممکن، جذابتر خواهد بود.
طرفداران قطعاً از ارجاعات به فیلمهای قبلی، از جمله استفاده از تمهای اصلی هاوارد شور و اشارهای در پایان به گندالف، لذت خواهند برد. با این حال، کسانی که با جزئیات آثار تالکین آشنا نیستند، باز هم میتوانند از The War of the Rohirrim بهعنوان یک روایت اسطورهای با جلوههای بصری چشمنواز لذت ببرند، هرچند ممکن است طولانی (۱۳۴ دقیقه) به نظر برسد؛ که البته نسبت به نسخههای لایو اکشن کوتاهتر است. حضور تعدادی از دستاندرکاران سهگانه انقلابی جکسون در این پروژه، گواهی بر این است که این اثر تکمیلی با دقت و علاقه فراوان طراحی شده است.